Saturday 5 January 2013

KEBINASAAN MENCELA PERKATAAN ORANG LAIN.

KEBINASAAN MENCELA PERKATAAN ORANG LAIN.

kitab Sirus salikin juzuk ke3....


Bab kebinasaan yang keempat iaitu Mira iaitu mencelakan perkataan orang lain dan munkarkan dia dan mujadalah yakni membantahi akan perkataan orang dengan dalil supaya menang dan supaya alah orang itu dan yang demikian itu haram yang ditegahkan dia oleh syara seperti sabda Nabi saw ;
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " لا تُمَارِ أَخَاكَ وَلا تُمَازِحْهُ ، وَلا تَعِدْهُ مَوْعِدًا فَتُخْلِفَهُ " .
Drpd Ibni Abbas : bersabda Nabi saw " jangan engkau celakan perkataan saudara mu dan jangan engkau mungkarkan akan dia dan jangan engkau persenda2kan dia dan jangan engkau berjanji akan dia akan sesuatu janji maka engkau menyalahi akan janji itu"..
Disebut hadis ini oleh Imam Bukhari dalam kitab Adab Mufrad hadis 389.
Dan lagi sabda nabi saw :
من ترك المراء وهو محق بني الله له في اعلى الجنة و من تركه وهو مبطل بني الله له بيت في ربض الجنة
Drpd Abi Umamah berkata ia, telah bersabda Nabi saw: Barang siapa meninggalkan mencela perkataan manusia dan tiada membantahi ia akan dia pada hal ia benar nescaya memperbuat Allah baginya akan rumah di atas Surga dan barang siapa meninggalkan mencala perkataan manusia dan ia meninggalkan membantahi akan dia pada hal ia tiada benar nescaya memperbuat Allah baginya akan rumah di tepi syurga.
Hadith di riwayat oleh Abi Daud dalam sunannya hadith 4170 dan Imam tarmizi dan berlata ia ini hadith hasan dan lain keduanya.
Kata Imam al gahzali : makna Mira itu iaitu membantahi perkataan orang lain dengan sebab menyatakan cedara di dalamnya, ada kalnya cedera pada lafaz da nada kalanya pada makna da nada kalanya cedera pada qasad orang yang berkata itu serta mengqasadkan menghinakan orang itu dan serta menunjukkan kelebihannya atas orang yang lain itu.
Dan yang demikian itu haram lagi dicela oleh syara kemudian kata Imam Al Ghazali:
Meninggalkan mira' itu iaitu dengan meninggalkan akan menegur perkataan orang lain dan meninggalkan akan membantahi akan perkataan orang lain.
Maka tiap2 perkataan yang engkau dengarkan dia maka jikalau ada perkataan itu benar maka sayugia engkau benarkan dia dan jikalau ada perkataan itu bathil dan tiada takluk ia dengan pekerjaan agama maka sayugianya engkau diam daripadanya.

dengan Taufik dan Hidayah Mu Allah aku dapat mengenali kajahilan diri ini..

No comments:

Post a Comment